دفتر اصفهان

دفتر تهران

انواع علت های خرابی بتن

آخرین ویرایش

ارائه شده توسط

سئو
سئو
انواع علت های خرابی بتن
آنچه در این مقاله میخوانید

انواع علت های خرابی بتن

خرابی بتن ممکن است به علت چندین عامل رخ دهد. در زیر، من برخی از اصلی‌ترین علل خرابی بتن را برای شما فهرست می‌کنم:

۱. نسبت آب به سیمان نامناسب:

اگر نسبت آب به سیمان در مخلوط بتن بیش از حد باشد، بتن ضعیف و شکننده خواهد شد. از طرف دیگر، اگر نسبت آب به سیمان کمتر از حد باشد، بتن خشک و سخت خواهد بود.

 

۲. تراکم نامناسب مخلوط بتن:

تراکم نامناسب مخلوط بتن می‌تواند به خلل‌هایی مانند جداسازی ذرات، حباب‌زدگی و سطح ناهموار منجر شود.

 

۳. کیفیت نامناسب مواد:

استفاده از مواد ساختمانی ناکیفیت ممکن است باعث خرابی بتن شود. به عنوان مثال، استفاده از سیمان ناخالص، ماسه ناسازگار، آب آلوده و غیره.

 

۴. عدم توجه به فرایند تراکم و صاف کردن:

عدم توجه به مراحل تراکم و صاف کردن بتن ممکن است باعث ایجاد حفره‌ها، شکاف‌ها و عدم همواری سطح بتن شود.

 

۵. خشک شدن سریع بتن:

در صورتی که بتن خیلی زود خشک شود، عملکرد آن قابل اعتماد نخواهد بود و ممکن است شکستگی‌ها و ترک‌هایی در بتن ایجاد شود.

 

۶. عوارض جوی:

عوامل محیطی مانند یخبندان، برودت یا گرما نیز می‌توانند بر روی خواص بتن تأثیر بگذارند و باعث خرابی آن شوند.

 

۷. عدم رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های ساختمانی:

عدم رعایت استانداردها و راهنماهای مربوط به ترکیب بتن، میزان آب، نسبت مواد و فرایندهای ساختمانی ممکن است به خرابی بتن منجر شود.

 

۸. پوسیدگی فولاد تسلیح:

در صورتی که فولاد تسلیح در بتن به‌طور مستقیم با آب یا رطوبت در تماس باشد و حفاظت نشده باشد، ممکن است پوسیدگی فولاد ایجاد شده و باعث خرابی بتن شود.

 

انواع علت های خرابی بتن

9. طراحی نادرست

عیوب در طراحی می تواند انواع بیشماری از آسیبهای بتن را ایجاد کند که یکی از اشکالات طراحی که به تازگی تا حد زیادی رایج شده است ، قرار گرفتن  قطعات فلزی جاسازی شده ،  مانند خط لوله برق یا جعبه تقسیم در نزدیکی سطوح بیرونی سازه های بتنی است. ترک در بتن و در اطراف چنین محلهایی تشکیل شده و اجازه می دهد سرعت  تخریب و فرایند  انجماد و ذوب سریعتر صورت گیرد. بیس پلیت های فلزی راه آهن ها و گارد ریل ها که بیش از حد در نزدیکی لبه ی بیرونی دیوارها  قرار داده شده اند ، پیاده رو ها و نرده های جان پناه نیز نتایج مشابهی را رقم می زنند.

این قطعات فلزی و گسترش نفوذپذیری درون بتن با تغییرات دما متناسب است. با انبساط  فلز تنش کششی در بتن ایجاد شده، و در نتیجه باعث ایجاد ترک خوردگی و پس از آن سبب آسیب ذوب و انجماد می گردد.طول گارد ریلها  یا نرده های جانپناه می تواند مشکل دیگری ایجاد کند.لوله های مورد استفاده در آنها نیز دچار انبساط وانقباض طولی در اثر تغییرات دما شده واگر مفاصل لغزش کافی تعبیه نشده باشد، این انبساط و انقباض عامل ترک خوردگی در نقاط اتصال بیس ها به بتن می گردد. این ترک ها نیزسرعت آسیب های ناشی از انجماد و ذوب در بتن را افزایش می دهد.

پوشش و کاور ناکافی بتن بر روی شبکه آرماتور یک علت شایع آسیب به سازه های پل و بزرگراه است. این مشکل در سازه های آبی و آبیاری هم وجود دارد. برای جلوگیری از عدم احتیاج به بازسازی و تعمیر معمولا نیاز به  حداقل 7.5 سانتیمتر پوشش بتن بر روی شبکه آرماتور سازه هست، اما در محیط های خورنده که بتن در معرض اثرات مخرب سولفات ها، اسیدها، یا کلریدها قرار دارد این میزان باید حداقل10 سانتیمتر باشد.

پوشش ناکافی اجازه می دهد تا خوردگی در آرماتورها آغاز گردد، ایجاد اکسید آهن و محصولات جانبی ناشی از این خوردگی نیاز به فضای بیشتر در بتن داشته و در نتیجه ترک خوردگی و متورق  شدن بتن را باعث می گردند.

 

انواع علت های خرابی بتن

 

این فقط برخی از علل خرابی بتن هستند و عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به خرابی بتن منجر شوند. برای جلوگیری از خرابی بتن، تأکید بر استفاده از مواد با کیفیت، رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های ساختمانی، نظارت دقیق بر مراحل ساخت و توجه به شرایط محیطی ضروری است.

 

سخن پایانی

مجموعه وستا شیمی با سابقه ای طولانی در تولید انواع  چسب کاشی، چسب سرامیک،چسب پرسلان، چسب بتن، چسب آب بندی، آب بندی استخر، چسب بلوک سبک، چسب هبلکس، چسب ضد اسید، ملات ضد اسید، عایق رطوبتی، پودر بند کشی، چسب اپوکسی، زرین اپوکسی، کاهگل، گروت، خمیر کاشت میلگرد، پرایمرساختمانی، پرایمررنگ، پرایمرکاغذ دیواری، چسب سنگ، چسب اسلب، آب بندی پشت بام با بهترین کیفیت می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در حین خرید با شماره های مجموعه وستا شیمی اسپادانا تماس حاصل فرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات به روز شده